Statut
STATUTUL ASOCIAȚIEI „EUROCOMUNICARE”
Actualizat 17.02.2022
-
DENUMIREA, FONDATORII, SCOPUL, SEDIUL, ACTIVITĂȚILE ȘI DURATA ASOCIAȚIEI
Art.1 Denumirea asociației este Asociația “EUROCOMUNICARE”.
Art.2 Membrii asociației sunt:
- DOBRESCU PAUL
- BÂRGĂOANU ALINA
- VLADU LOREDANA
Art. 3 Asociația este persoană juridică înființată în conformitate cu actul său constitutiv. Denumirea, sediul asociației și numărul sentinței civile prin care s-a acordat personalitate juridică vor fi înscrise în toate actele emise de asociație.
Asociația este o organizație neguvernamentală, fără scop patrimonial, persoană juridică română de drept privat, funcționând în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.
Art. 4 Scopul asociației
Scopul asociației este desfășurarea de activități furnizarea de servicii în domeniile: comunicare, formare continuă, media digitale, media tradiționale, dezinformare, integrare europeană, sfera publică, proiecte europene, identitate etnică, identitate culturală, identitate europeană, minorități, politici în domeniul educației și alfabetizării media/ tehnologice/ digitale, ceea ce urmează a se realiza prin următoarele obiective:
- inițierea și derularea unor activități de studii, cercetări, sinteze, informări, documentări și analize care țin de scopul asociației, precum și punerea acestora la dispoziția persoanelor sau instituțiilor interesate;
- desfășurarea de activități de formare profesională, training-uri, cursuri de reconversie profesională și alte forme de învățământ în domeniile de activitate menționate;
- organizarea și desfășurarea de activități de formare continuă/programe de formare continuă a personalului din învățământul preuniversitar în domeniile de activitate mentionate în prezentul articol;
- organizarea de seminarii, conferinte, sesiuni de comunicări, simpozioane, congrese, expoziții, conferințe de presă, reuniuni, evenimente multi-media și orice alte manifestări legate de domeniul de activitate precum și participarea la altele asemenea, organizate pe teritoriul României sau în afara acestui teritoriu;
- monitorizarea mass media tradiționale și a spațiului online, pe subiecte legate de scopul asociației; elaborarea de propuneri de politici publice în domeniile de activitate menționate;
- promovarea oricărui tip de activități practice de sondare a opiniei publice și de inițiere și derulare de activități comunicaționale, de publicitate și diseminare (campanii informaționale, de imagine, de promovare etc.) care pot ajuta obiectivelor de mai sus, în conformitate cu legile române în vigoare;
- elaborarea bazelor de date referitoare la scopul asociației, prelucrarea datelor și stocarea acestora, furnizarea informațiilor;
- editarea, producerea, tipărirea și difuzarea de cărți, broșuri. reviste, ziare, periodice și orice alte publicații sau materiale audio și/sau vizuale, pe orice suport și în orice alte medii sau sisteme (incluzând, dar nelimitându-se la sistemele analoage, digitale și electronice) cunoscute în prezent sau care vor apărea în orice moment în viitor, exclusiv pentru realizarea scopului asociației;
- efectuarea de schimburi de experiență cu alte organizații similare, profesionale și universitare, românești și internaționale; organizarea de evenimente;
- facilitarea implementării programelor Uniunii Europene în România, acordarea de consultanță în vederea accesării de fonduri europene, punerea în aplicare a proiectelor, realizarea activităților de parteneriat cu autorități și instituții publice în vederea derulării proiectelor, activități de management de proiect, orice alte activități legate de implementarea proiectelor;
- acordarea de premii, burse și distincții pentru persoanele selectate pe diverse programe; orice alte acțiuni subsecvente scopului asociației, precum și celor destinate să sprijine, în mod direct sau indirect, realizarea obiectivelor asociației și mijloacelor de susținere a acestora și alte acțiuni umanitare;
- dezvoltarea de programe proprii în regim de parteneriat cu autoritățile publice din țară și din străinătate;
- dezvoltarea activităților economice proprii în vederea autofinanțării; activități de lobby în vederea realizării scopului asociației pe lângă organismele interne și internaționale;
- advocacy și susșinerea pentru funcționarea responsabilă și eficientă a sectorului public; cercetarea spațiului public românesc (media online, media tradiționale și platforme digitale);
- realizarea de analize privind evoluțiile din viața internațională;
- organizarea și efectuarea de campanii de informare și comunicare în domeniul politic, sănătate, financiar, educație, socio-cultural, energie și schimbări climatice;
- cercetări, analize și propuneri în legătură cu fenomenul comunicării și dezinformării în domeniul sănătății, politic, financiar, educație, socio-cultural, energie și schimbări climatice.
- realizarea de propuneri de reglementare a mediului online. identificarea, cercetarea și combaterea dezinformării și a ”fake news”;
- crearea/ proiectarea de secțiuni/ motoare de verificare a acurateții informațiilor și a știrilor online (“fact checkers”);
- monitorizarea mediului digital în perioade electorale și pre-electorale (rețele, influencers, surse de informare și dezinformare);
- elaborarea de analize și strategii pentru campanii electorate și alte evenimente importante;
- alfabetizarea media, alfabetizarea digitala și tehnologică pentru diferite categorii de vârstă și grupuri socio-demografice;
- editarea și difuzarea revistei on-line Convorbiri Europene; editarea de publicații on-line în diverse domenii;
- producția de filme de ficțiune, documentar, animații; distribuția de film de toate categoriile;
- organizarea de cursuri de pregătire și oferirea de consultanță în domeniul digital (Digital Lab) și în alte domenii conexe sau relevate de evoluția pieței.
Schimbarea scopului asociației se face numai de către majoritatea fondatorilor.
Art. 5 Sediul asociației este în str. Dej nr. 65, parter, ap. 1, sector 1, București.
Sediul asociației poate fi mutat la altă adresă din aceeași localitate sau din alta localitate, pe baza deciziei Consiliului Director, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Asociația poate înființa filiale sau sucursale în orice localitate din țară sau din străinătate pe baza hotărârii Consiliului Director, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 6 Asociația se constituie pe durata nelimitată.
Art. 7 Asociația va putea realiza colaborări cu persoane fizice și juridice, din țară și din străinătate, care sunt interesate în realizarea scopului acesteia.
Art.8 Asociația poate angaja, pe baza de convenție civilă sau de contract de muncă, persoanele de care are nevoie, în vederea realizării scopurilor asociației, cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 9 Asociația poate constitui societăți comerciale pe baza unei hotărâri a Consiliului Director. Aceste societăți comerciale se constituie și functionează conform legislației în vigoare.
Art. 10 Asociația poate desfașura orice activități economice directe, dacă acestea sunt în strânsă legătură cu scopul persoanei juridice.
2. CONDUCEREA ȘI ADMINISTRAREA ASOCIAȚIEI
Art. 11 Pot deveni membri ai asociației persoanele interesate care își exprimă intenția în acest sens, iar cererea acestora este aprobată de către Consiliul Director.
Art. 12 Conducerea și administrarea asociației se realizează prin organele sale. Acestea sunt:
- Adunarea generală;
- Consiliul Director.
Art 13 Adunarea generală este organul de conducere al Asociației, fiind alcătuită din totalitatea membrilor asociației.
Adunarea generală se convoacă o dată la un an sau ori de cate ori este nevoie, de către președintele Consiliului Director.
Atribușiile Adunării generale sunt următoarele:
a) stabilirea strategiei și a obiectivelor generale ale asociației;
b) aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli și a bilanțului contabil;
c) alegerea și revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea și revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) înființarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv și a statutului;
g) dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare.
Hotărârile Adunării generale se iau cu majoritate simplă de voturi, fiecare membru având dreptul la un singur vot. În caz de paritate, președintele Asociației decide.
Art. 14 Președintele asociației are următoarele atribuții:
- conducerea activității Consiliului Director și prezidarea ședintelor acestuia;
- propunerea strategiei generate și a programelor asociației către Consiliul Director, care urmează apoi să le aprobe;
- propunerea în termen de trei luni de la înființarea asociației a unui regulament intern de funcționare, pe care il prezintă Consiliului Director;
- executarea bugetului de venituri și de cheltuieli;
- conducerea curentă a asociației;
- numirea directorului executiv al asociației și al echipei sale, pe baza unei organigrame aprobate de Consiliul Director;
- anual, președintele prezintă rezultatele activității asociației pe ultimul an și propune Consiliului Director direcțiile de dezvoltare pe următorul an;
- adoptarea de decizii cu privire la activitatea curenta a asociației, pentru problemele ce nu sunt de competența Consiliului Director;
- încheierea de acte juridice, în numele și pe baza asociației;
- stabilirea atribuțiilor compartimentelor funcționale și a regulamentelor de funcționare a acestora;
- stabilirea politicii de personal și de remunerare;
- președintele poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcții executive sau străine de asociație ce pot îndeplini unele din atribuțiile
- președintele are drept de veto.
Art. 15 Consiliul Director este format din următorii membri:
- Bărgăoanu Alina – Președinte;
- Dobrescu Paul;
- Vladu Loredana – Secretar
Consiliul Director poate decide modificarea componenței sale prin majoritate simplă. Consiliul Director are următoarele competențe:
- aprobarea bugetului de venituri și de cheltuieli și a bilanțului contabil;
- alegerea și revocarea cenzorului, la propunerea președintelui;
- înființarea de filiale sau de societăți comerciale;
- încheierea de acte juridice în numele și pe seama asociației;
- stabilirea condițiilor și modalităților de asociere cu alte persoane juridice;
- schimbarea sediului;
- stabilirea remunerației membrilor Consiliului Director;
- îndeplinirea oricăror altor atribuții prevăzute de lege sau în statut.
Art. 16 Consiliul Director este alcătuit din membrii desemnați conform art. 15.
Consiliul Director inițial va fi constituit conform prevederilor actului constitutiv al asociației.
Ulterior constituirii asociației, în cazul existentei locurilor vacante în Consiliu, membrii Consiliului Director vor fi propuși de președinte.
Locurile de membru al Consiliului Director pot fi vacante în cazul revocării lor de către Consiliu ca urmare a unor fapte considerate de toti ceilalți membri ai Consiliului Director ca aducând prejudicii asociației sau în urma retragerii membrilor, în baza unei cereri scrise depuse de aceștia.
Retragerea calității de fondator se face pe baza deciziei unanime a restului membrilor Consiliului Director, dacă aceștia săvârșesc fapte contrar statutului asociației sau conduita lor publică aduce atingere asociației.
În cadrul ședințelor Consiliului Director se va aproba și remunerația membrilor Consiliului și a personalului asociației, aceasta putând fi actualizată periodic.
Ședințele Consiliului Director sunt prezidate de Președinte.
Consiliul Director va aproba un regulament intern de funcționare în care vor fi prezentate atribuțiile membrilor Consiliului cu privire la reprezentarea și angajarea asociației în raporturi cu terții, persoane fizice sau juridice.
Art. 17 Consiliul Director se întrunește minim o dată pe an și ori de câte ori este nevoie pentru realizarea competențelor sale.
Pentru valabilitatea deciziilor Consiliului Director este necesară prezenta a cel puțin jumătate plus unu din membri, în mod direct sau prin reprezentanți în baza unei împuterniciri sub semnătură privată de către ceilalți membri.
Convocarea se va face prin scrisoare cu confirmare de primire cu 15 zile înaintea întâlnirii și poate fi facută la inițiativa a minim 3 membri ai Consiliului Director.
Consiliul Director este legal constituit și daca toti membrii se întâlnesc în ședintă, indiferent de data și de locul întâlnirii.
Deciziile in cadrul Consiliului Director se iau cu minim jumătate plus unu voturi exprimate.
Președintele asociației are drept de veto și va vota ultimul, iar în cazul în care acesta își va exercita dreptul de veto, problema supusa dezbaterii poate fi rediscutată la cel mult două ședințe ale Consiliului Director, după care nu va mai fi reintrodusă pe ordinea de zi decât la propunerea Președintelui.
Dezbaterile și hotărârile Consiliului Director se vor consemna în procese-verbale care vor fi semnate de către membri.
La ședințele Consiliului pot participa cenzorul asociației și alte persoane fizice sau reprezentanți ai unor persoane juridice invitate, neavând însă drept de vot.
Art. 18 Echipa executivă este numită de Președinte și aprobată de Consiliul Director, ocupându-se de administrarea curentă a asociației.
Echipa executivă are obligația de a urmări realizarea liniilor directoare de dezvoltare stabilite de Președinte și aprobate de Consiliul Director, făcând ori de cate ori este nevoie raportul activității sale către Președinte.
Membrii echipei executive sunt revocați de Președinte, în cazul în care se constată că nu își îndeplinesc corespunzător sarcinile sau conduita lor aduce prejudicii asociației.
-
MIJLOACE FINANCIARE
Art. 19 Patrimoniul asociației constă din:
- contribuția inițiala a fondatorilor;
- contribuții ale unor persoane fizice și juridice în limitele legii;
- venituri realizate din activități proprii, conform legislației în vigoare;
- venituri din participare la proiecte finanțate de diverse organizații naționale și internaționale;
- donații și legate;
- alte surse.
Art. 20 Activitatea financiară a asociației se desfășoară pe baza bugetului de venituri și cheltuieli anual aprobat de Consiliul Director în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
-
DISPOZIȚII FINALE
Art. 21 Asociația se dizolvă și se lichidează în conformitate cu dispozițiile legale.
Art. 22 Hotărârile luate de Consiliul Director contrare legii, actului constitutiv sau statului asociației pot fi atacate în justiție de fondator sau de către oricare dintre membrii Consiliului Director care a lipsit sau a votat împotriva și a cerut sa se insereze aceasta în procesul verbal de ședinta.
Procedura de atacare a hotărârilor adoptate potrivit alineatului precedent este cea prevazută de legislația în vigoare.
Art. 23 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legii.
Prezentul statut este parte integrantă a actului constitutiv.