NATO Public Engagement 2021
„Reziliența în fața dezinformării în România”, un nou proiect implementat de Asociația Eurocomunicare și Institutul Aspen din România, cu sprijinul Diviziei de Diplomație Publică a NATO

„Reziliența în fața dezinformării în România”, un nou proiect implementat de Asociația Eurocomunicare și Institutul Aspen România, cu sprijinul Diviziei de Diplomație Publică a NATO

În perioada noiembrie – decembrie 2021, Asociația Eurocomunicare și Institutul Aspen România anunță implementarea proiectului „Tackling Disinformation Resilience in Romania: mapping the risks, and implementing innovative mitigation measures”(„Reziliența în fața dezinformării în România”). Proiectul își propune să promoveze măsuri de combatere a dezinformării precum și să genereze o serie de rezultate educaționale de alfabetizare digitală, de influențare a unor atitudini și comportamente pozitive.

Astfel, în 2021, prin intermediul parteneriatului cu Institutul Aspen România, cu sprijinul reînnoit al Diviziei de Diplomație Publică a NATO, se continuă inițiativa „Dezinformarea sub lupă” – proiect implementat de Asociația Eurocomunicare în anul 2020.

Noul proiect „Tackling Disinformation Resilience in Romania: mapping the risks, and implementing innovative mitigation measures” are ca scop principal investigarea vulnerabilităților publicului român, în ceea ce privește permeabilitatea acestuia la practicile informaționale ostile.  Activitățile proiectului includ:

  • Realizarea unui raport cu privire la reziliența publicului român la dezinformare; documentul va avea la bază datele colectate într-un sondaj național de opinie, iar rezultatele vor fi prezentate în cadrul unui webinar;
  • Organizarea ediției a doua a evenimentului „Fake News Challenge”, dedicat elevilor și studenților dornici să identifice conținuturi înșelătoare și să creeze materiale educaționale (video, infografice, podcast-uri etc);
  • Realizarea unor materiale educaționale menite să contribuie la creșterea rezilienței în fața dezinformării (un manual, două podcast-uri tematice, un material video etc).

Urmăriți-ne pentru mai multe informații pe www.eurocomunicare.ro și www.aspeninstitute.ro

Acest proiect este implementat cu sprijinul Diviziei de Diplomație Publică a NATO

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

Cine?

12 echipe a câte 3 detectivi de fake news

Ce?

Răspund provocării de a identifica un fake news și tehnicile de dezinformare utilizate, iar apoi, pornind de la acesta, vor genera produs educațional pentru promovarea măsurilor împotriva dezinformării.

Tipuri de materiale educaționale:

  • Poster
  • Infografic
  • Broșură
  • Pliant
  • Animație
  • Podcast

Vor stabili ce este fake, de ce este fake și îi vor învăța pe ceilalți cum se pot proteja de conținuturile înșelătoare.

Când? Cum?

  1. Înscriere: până pe 7 decembrie 2021
  2. Echipele au primit un brief detaliat pe 8 decembrie 2021 și au la dispoziție o săptămână să rezolve cerințele;

III. Fake News Challenge online event: detectivii fake news prezintă rezultatul investigației și produsul educațional pe care l-au creat. Un juriu format din specialiști în comunicare va alege cele mai bune 3 echipe.

Online event: 16 decembrie 2021

Se lasă cu super-premii pentru toți membrii celor mai bune 3 echipe!

Consultă brieful Fake News Challenge aici.

Consultă regulamentul Fake News Challenge aici.

Consultă Ghidul Dezinformării sub Lupă 2021 aici.

Înregistrarea evenimentului este disponibilă pentru vizualizare pe canalul de YouTube Dezinformarea sub Lupă:

JURIUL FAKE NEWS CHALLENGE

Second Edition – 2021

Adriana Stefanel – lector universitar doctor în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, directoarea Departamentului de Antropologie Culturală și Comunicare din 2020, doctor în Sociologie din 2012, cu o teză despre imaginarul colectiv și comunicarea electorală.

Delia Cristina Balaban – profesor universitar în științele comunicării, având specializarea publicitate la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca unde a înființat și coordonează programele de Publicitate la nivel licență, masterat și doctorat. Coordonează din 2018 un grup de cercetare care se ocupă de efectele comunicării publicitare prin social media, în deosebi a comunicării social media influencerilor și a participat la conferințe internaționale pe această temă a publicat lucrări de specialitate în domeniu.

Ileana Rotaru – absolventă a SNSPA București (2002), în prezent conferențiar universitar al Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării și coordonatoare de doctorat în domeniul științelor comunicării în cadrul Universitatății de Vest din Timișoara, s-a remarcat de-a lungul timpului prin maniera de abordare transdisciplinară a științelor comunicării  aducând în dezbaterea academică și în spațiul public teme precum: comunicarea în spațiul virtual, relația dintre copii/tineri și internet, utilizarea noilor media în procesul educațional, competența media a cadrelor didactice, efectele internetului și inegalitățile digitale, impactul știrilor false și al discursului instigator la ură din mediul online.

Flavia Durach – expert Eurocomunicare, cercetător, se ocupă cu studierea efectelor mass-media în societate, cu accent pe dezinformarea online, rolul și impactul platformelor digitale, comunicarea strategică și atitudinile cetățenilor europeni.

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

Ghidul „Dezinformarea sub lupă. Ghid pentru identificarea conținutului înșelător și a tehnicilor de dezinformare din mediul online. 2nd edition” este disponibil pentru descărcare aici.

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

Aflați ce este dezinformarea, categoriile de actori care dezinformează, dar și care sunt câteva dintre tehnicile de dezinformare din video-ul educațional „Gândește critic”:

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

📣 „Perspectiva jurnalistică asupra dezinformării”

Interlocutori:

👉Maria Țoghină este membru în Consiliului de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune și jurnalistă cu o experiență de 30 de ani în radioul public. Este producător și realizator al emisiunii „Serviciul de Noapte”, difuzată de Radio România Actualități, un proiect editorial interactiv care abordează teme diverse ale actualității, iar subiectul combaterii dezinformării și al știrilor false fiind, deseori, în atenție. De asemenea, Maria Țoghină a inițiat sau s-a implicat în proiecte de educație media, de formare a tinerilor jurnaliști.

👉Flavia Durach – expert Eurocomunicare, cercetător, se ocupă cu studierea efectelor mass-media în societate, cu accent pe dezinformarea online, rolul și impactul platformelor digitale, comunicarea strategică și atitudinile cetățenilor europeni.

 

📣 „Alfabetizarea media – mijloc de combatere a dezinformării”

Interlocutori:

👉Ileana Rotaru este expert în programe de formare în domeniul educației media, conferențiar universitar al Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării și coordonatoare de doctorat în domeniul științelor comunicării în cadrul Universității de Vest din Timișoara. Ileana s-a remarcat de-a lungul timpului prin maniera de abordare transdisciplinară a științelor comunicării aducând în dezbaterea academică și în spațiul public teme precum: comunicarea în spațiul virtual, relația dintre copii/tineri și internet, utilizarea noilor media în procesul educațional, competența media a cadrelor didactice, efectele internetului și inegalitățile digitale, impactul știrilor false și al discursului instigator la ură din mediul online. Ultimele sale cercetări și publicații se concentrează pe tema analizei și a pilotării de programe de alfabetizare media în școli și politici educaționale privind educația media din România. A colaborat cu Organizația Salvați Copiii România – programul Ora de net/ Folosirea utilă, sigură și creativă a internetului – FUCSI), ERGO – European Roma Grassroots Organization (cercetări sociologice privind comunitățile marginalizate și combaterea antigipsismului). Este membră în diferite asociații profesionale de profil internaționale și membră a Comisiei de Specializate pentru Acreditarea programelor de formare profesională continuă din cadrul Ministerului Educației Naționale.

👉Florin Zeru – expert Eurocomunicare, cercetător în domeniul efectelor media asupra societății.

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

ARE YOU READY FOR IT?

Second Edition – 2021

Accesează raportul aici.

Încrederea și capitalul social se află în declin în Europa și SUA, iar știrile false și dezinformarea au accentuat aceste tendințe periculoase, sporindu-ne vulnerabilitățile. Rețelele sociale și noile tehnologii au redus diviziunile geografice, contribuind în același timp atât la polarizarea socială în cadrul comunităților locale cât și la identificarea unor modalități puțin costisitoare și facile de a convinge publicul prin intermediul dezinformării.

Reziliența socială – capacitatea colectivă de a se recupera dintr-o criză – este pusă la încercare mai mult decât oricând. Este mai important ca niciodată să înțelegem interdependențele dintre amenințările actuale și cele din trecut, precum și cele mai bune modalități de a le diagnostica și de a le contracara în mod eficient în prezent în societățile noastre.

Datele primare prezentate în acest raport au fost colectate printr-un sondaj reprezentativ asupra populației aplicat în România, în decembrie 2021, de către Reveal Marketing Research, ca parte a proiectului „Tackling Disinformation Resilience in Romania: mapping the risks, and implementing innovative mitigation measures”(„Reziliența în fața dezinformării în România”), finanțat de Divizia de Diplomație Publică a NATO și implementat de Asociația Eurocomunicare, în parteneriat cu Aspen Institute Romania.

Leave a Reply