Popularitatea unei postări pe rețele sociale NU este în mod obligatoriu un indicator al credibilității informației!
Continuăm seria #jurnal de infodemie.
Caracterul viral al dezinformării în mediul online induce o falsă impresie de legitimitate. Informații false ajung să fie publicate, în cele din urmă, chiar de site-urile de știri respectabile, din mainstream-ul media.
În Marea Britanie, un citat fals despre spiritualitate și presupuse motive de ordin metafizic ale epidemiei cu noul coronavirus, atribuit lui Bill Gates, a apărut duminică, 22 martie, pe rețelele sociale. Aproape imediat, a fost distribuit de pagini de Facebook verificate, cu milioane de urmăritori. În la fel de scurt timp, citatul a ajuns să fie diseminat de două publicații importante din Marea Britanie, tabloidul The Sun și site-ul de știri dedicat tinerilor Unilad. Bill Gates a fost nevoit să facă o dezmințire oficială.
Succesul postării poate fi pus pe seama unui cumul de factori: atribuirea citatului unei mari personalități, al cărei nume a mai fost folosit în alte cazuri de dezinformare a dus la o primă contagiune pe rețelele sociale. Ulterior, preluarea citatului de către alte persoane publice cu o mare bază de urmăritori i-a consolidat credibilitatea și popularitatea. De aici și până la mainstream-ul media nu a mai fost decât un pas.